Молоді дослідники повинні змінити свої навички та наставництво старшого покоління, яке тягнеться із ХІХ століття. Усі світові лідери говорять про науку: від прем’єр-міністрів до президентів, від очільників країн, що розвиваються до лідерів розвинутих країн. Хтось закликає розвивати національну науку, хтось – збільшення інновацій у науці, а хтось виділяє мільярди доларів на забезпечення технологічної першості країни [2]. Загальний висновок спільний – світові лідери бачать науку, як одну з умов процвітання, добробуту населення, а головне головною рисою конкурентоспроможності. Отже, має відбутися реформа у науці для підготовки доктора філософії, що буде зорієнтовано на кар’єрному рості.
Проблеми у навчанні
У світі зараз спостерігається проблема із підготовки докторів наук. Бачимо зростання інфляції, яке вплинуло на студентські стипендії у багатьох країнах, відсутність підтримки та невміння бути наставником іменитих науковців, також не витратило свого впливу расизм та дискримінація. Молоді доктори не підготовлені до роботи за межами академічних установ та з міждисциплінарною роботою, що міститься в кар’єрній роботі [1].
Університети країн із високим рівнем доходу роблять усі потрібні реформи для підготовки конкурентоспроможного фахівця зі ступенем доктора. А країни з нижчим доходом ще далі орієнтуються на захист дисертації одного автора. Є випадки, що кандидати мають захищатися на латині, що тягнеться з ХІХ століття, а в інших країнах, щоб здобути ступінь доктора філософії, мають публікувати статті у журналах з високим рейтингом. Останнє сприяє, на думку науковців, розвитку хижацького видавництва.
Розвиток PhD
Щорічно кількість студентів, які продовжують своє навчання та отримують докторські ступені зростає. У країнах з нижчою економікою, це в першу чергу пов’язане з доступом до освіти, але цей процес не триватиме довго.
Країна | Рік | ||||
2004 | 2008 | 2012 | 2014 | 2016 | |
Бразилія | — | 10 700 | 13 912 | 16 745 | 20 605 |
Китай | 23 400 | 43 800 | 51,713 | 53,653 | 55,011 |
Німеччина | 23 100 | 25 600 | 26,807 | 28,147 | 29,303 |
Індія | 17 850 | 18 700 | 21 544* | 21 830 | 25 095 |
Японія | 16 900 | 17300 | 15 911* | 15,714 | 15 805 |
Мексика | — | — | — | — | 6970† |
Росія | 29 850 | 27 700 | 34,403 | 36,533 | 27,212 |
Південна Африка | — | — | — | — | 3,057 |
Південна Корея | 7950 | 9400 | 12,243 | 12,931 | 13 882 |
Об’єднане Королівство | 15 300 | 16 600 | 20438 | 25 020 | 27,366 |
Сполучені Штати | 48 500 | 61 730 | 62,071 | 67,591 | 69 525 |
*2011 рік; †2017 рік.
Джерело: [3].
Оновленість доктора
Підготовка доктора залишилася як поєднання майстра та учня з метою глибшого вивчення ремесла, як це було у середині 19 століття. Така кооперація не може тривати вічно. Новий доктор філософії має бути конкурентоспроможним та відповідати потребам сучасних кар’єрних процесів та вміння працювати в команді на результат. Проводилися різні експерименти у сфері освіти від викладання у невеликих групах і до вчителів-предметників, де класи були певних розмірів. Освіта стає у сучасному світі відкритою і методи навчання повинні удосконалюватися.
Редактори журналу «Towards a Global Core Value System in Doctoral Education», які є експертами в галузі проведення досліджень, політиці та вищій школі, провівши дослідження у різних країнах стану у навчанні доктора філософії, зробили кілька приміток. Є варіанти навчання майбутнього доктора у співпраці із кількома керівниками, щоб була міцніша взаємодія та не виникало міжособистісних конфліктів. Інші застосовують проведення додаткових курсів для оцінювання прогресу у дослідженні [1].
Реформування аспірантури доктора філософії буде важким та повільним, але це неминуче. Це вимагатиме планування усіх етапів до найменших дрібниць проведення реформи. У кінцевому результаті ми отримаємо таку реформу, яка була проведена з початковою, середньою та університетською освітами. Якщо світові лідери хочуть, щоб науковці працювали на прогрес суспільства, то повинні бути відкриті до науки та її працівників. Щоб проведення реформи доктора філософії завершилося успішно, вийти з ХІХ століття від майстра-учня та увійти у ХХІ століття до здорової кар’єрної конкуренції.
Використана література:
- «PhD training is no longer fit for purpose — it needs reform now». Nature. – https://www.nature.com/articles/d41586-023-00084-3
- Billions more for US science: how the landmark spending plan will boost research. Nature. – https://www.nature.com/articles/d41586-022-02086-z
- M. Nerad et al. (eds) Towards a Global Core Value System in Doctoral Education (UCL Press, 2022). https://doi.org/10.14324/111.9781800080188
Редакція statti.in.ua продовжує працювати на науковому фронті та надавати послуги з наукового консалтингу. Ми раді допомогти в питаннях публікації Ваших статей, надаємо консультації та пропонуємо послуги з цитування статей.
Контактні дані:
+38 (096) 141-36-70 Аїда
+38 (095) 535-26-94 Ярослав